گروه اجتماعی- یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: غیبت به معنای عدم رعایت حق است و حتی در محکمه باید متهم حاضر باشد تا بتوانند او را محاکمه کنند و محاکمه غیابی مورد تأیید نیست.
حجتالاسلام مهدی اژهای، عضو هیئت علمی دارالقرآن الکریم استان اصفهان در گفتوگو با ایکنا از اصفهان با بیان اینکه خداوند به عنوان خالق بشر، حقوق فردی و اجتماعی انسانها را معین کرده، اظهار کرد: انسانها باید نسبت به هم اطمینان داشته و حافظ جان و مال و ناموس یکدیگر باشند. خداوند غیبت را حرام اعلام کرده و عذاب اخروی سنگینی دارد، البته اگر غیبتکننده در دنیا طلب توبه و مغفرت کند تا جبران غیبت شود، مجازات دیگری ندارد.
حجتالاسلام اژهای با بیان اینکه شایع شدن غیبت در جامعه به تربیت خانوادگی برمیگردد، گفت: گاهی والدین ناخودآگاه با سؤالات خود، فرزندانشان را به غیبت تشویق میکنند. افراد عموما زیاد حرف میزنند و کنترلی بر گفتارشان ندارند، در حالی که در اسلام به سکوت بسیار سفارش شده است.
وی ادامه داد: حسادت عامل دیگری در شایع شدن غیبت است، یعنی برخی افراد با مشاهده امتیاز و جایگاه دیگران، حس حسادتشان برانگیخته شده و سعی میکنند جایگاه او را در ذهن سایرین تخریب کنند، مثل جدایی حضرت یوسف از پدرش که به دلیل حسادت برادرانش بود.
این استاد حوزه اضافه کرد: عامل دیگر غیبت، ضعف شخصیت است. اگر افراد بزرگمنش و با شخصیت باشند، علاقهای به غیبت کردن پیدا نمیکنند. اهل غیبت کسانی هستند که شخصیت والایی ندارند. شوق و رغبت شنونده نیز از دیگر عوامل غیبت است و به این مسئله دامن میزند.
وی با اشاره به راهکارهای مقابله با غیبت گفت: اگر در جمعی کسانی اقدام به غیبت کنند، بزرگ جمع که حقی بر سایرین دارد و حرفش مورد قبول جمع است، باید با این افراد برخورد کند. افرادی که همسطح یکدیگر هستند، مثل دانشجویان و معلمها میتوانند بر یکدیگر تأثیر گذاشته و از بروز این رفتار جلوگیری کنند. با بیماری غیبت باید به صورت قاطع رفتار کرد تا ریشهکن شود. عوض کردن موضوع و ترک کردن صحنه نیز از دیگر راههای مقابله با غیبت کردن است.