دوشنبه, ۷ مهر , ۱۳۹۹
14:00:33 - چهارشنبه 7 فوریه 2018
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
«عرق سردی» که بر تن سینما نشست/سرگردانی «کامیون» در نصف جهان
«عرق سردی» که بر تن سینما نشست/سرگردانی «کامیون» در نصف جهان
خبرگزاری مهر، گروه استان ها – فاطمه کازرونی: در چهار روزی که از کوچه‌های هشتمین جشنواره فجر در اصفهان عبور کردیم فیلم‌های مختلفی بر پرده سینماهای اصفهان نشست، فیلم‌هایی که گاه کوچه‌ پس کوچه‌های منتهی به سینما را لبریز از جمعیت می‌ساخت و گاه صدای سکوت در گوش سینما جاری می‌شد که صندلی‌های خالی سینما […]

خبرگزاری مهر، گروه استان ها – فاطمه کازرونی: در چهار روزی که از کوچه‌های هشتمین جشنواره فجر در اصفهان عبور کردیم فیلم‌های مختلفی بر پرده سینماهای اصفهان نشست، فیلم‌هایی که گاه کوچه‌ پس کوچه‌های منتهی به سینما را لبریز از جمعیت می‌ساخت و گاه صدای سکوت در گوش سینما جاری می‌شد که صندلی‌های خالی سینما گویی به انسان دهن کجی می‌کرد.

اما شب گذشته فیلم‌هایی برای طیف‌های مختلف بر پرده سینماهای اصفهان اکران شد، بدین ترتیب از «عرق سردی» که در وهله نخست فیلمی در دفاع از حقوق زنان تلقی می شود تا «فیلشاهی» که یک خانواده واقعی را دست در دست کودکان به سینما می‌کشاند کمک کردند تا شبی سرشار از گردهمایی‌های دوستانه خانوادگی را در خیابان‌های جانبی سینماها شاهد باشیم، این مسئله نویدبخش تاثرگذاری فیلم‌هایی از این دست است چراکه فیلمی که بتواند تمامی خانواده را در اظهار نظر و نقد شریک کند یعنی پیامی در ذهن مخاطبان خود روشن ساخته است.

«عرق سرد» به کارگردانی سهیل بیرقی در نخستین نمایش خود در سینما فلسطین اکران شد و مخاطبان زیادی را جذب کرد به نوعی که تمام بلیت‌های سانس ۲۰ و ۳۰ دقیقه این فیلم از مدت‌ها قبل به فروش رفته بود.

این فیلم بر اساس داستان واقعی از زندگی یکی از بازیکنان فوتسال بانوان ساخته شده است که در آستانه بازی تیم ملی و سفر به مالزی متوجه می شود توسط همسرش ممنوع الخروج شده است، در ادامه قهرمان فیلم تمام تلاش خود را می کند تا از طریق تعامل با همسرش، کمک گرفتن از فدراسیون، استفاده از فضای مجازی مانند اینستاگرام و تلگرام مشکل خود را رفع کند.

عرق سرد و شکاف‌های قانونی در ارتباط با حقوق زنان

«عرق سرد» با پرداختن به یک داستان واقعی سعی می کند برخی شکاف‌های قانونی در ارتباط با حقوق زنان را مطرح کند، موضوعی که در سال های گذشته توسط کارشناسان حقوقی، قضایی و  مذهبی نیز مطرح و لزوم اصلاح برخی قوانین در ارتباط با زنان بارها توسط این کارشناسان مورد تاکید قرار گرفته است.

با توجه به اینکه در سال ۹۶ هشت بانوی قهرمان ملی توسط همسرانشان ممنوع الخروج شدند به نظر می رسد به راستی این مسئله قابلیت طرح در قالب فیلم را نیز دارد، همانگونه که سهیل بیرقی در قالب یک فیلم بسیار جذاب این مسئله را به تصویر کشیده است، در واقع فراز و فرودهای داستان به اندازه ای جذاب و بجا است که تا انتها تماشاگران را در سینما نگه می‌دارد.

عرق سرد فیلمی خوش ساخت است که ظهور کارگردانی موفق در عرصه سینمای کشور را می دهد، بازی بازیگران نیز جذاب از کار درآمده است و بر خلاف انتظار اولیه پس از پایان فیلم، تماشاگران از زن و مرد هر دو فیلم خوب بیرقی را تشویق می‌کنند.

خبر جدید  باراش رحمت الهی در استان ادامه دارد

بازی امیر جدیدی در نقش شخصیت «یاسر» باورکردنی از کار درآمده است و به خوبی می تواند مخاطب را با حس انزجار از رفتار وی با فیلم همراه کند، در واقع یاسر در نقش افرادی خودنما و ظاهر ساز در فیلم ظاهر می‌شود که در زندگی اجتماعی خود بسیار مبادی آداب و متین در نظر دیگران جلوه می کنند اما در زندگی واقعی در راستای مظلوم نمایی و حفظ حس خودبرتربینی از گفتن دروغ و یا رفتارهای ناپسند ابایی ندارند.

خونسردی لج درآور شخصیت مرد زمانی بیش از پیش رخ می نماید که وی در دادگاه در جواب اصرارهای قاضی می گوید که بدون هیچ دلیلی نه تمایلی به طلاق «افروز» دارد و نه اجازه خروج وی از کشور را صادر می‌دهد و خونسردی خود در این ارتباط را حتی زمانی که قاضی مچ وی را به دلیل حرف‌های ضد ونقیض می‌گیرد نیز حفظ می‌کند.

عرق سرد دفاع از حقوق زنان

در واقع مرد تنها بر دنده لج سوار است و با احساسی بیمارگونه از قدرتی که قانون به وی داده است احساس لذت می کند مگرنه دلیلی قانع کننده برای رفتار خود ندارد.

البته برخلاف موضوع فیلم و ظاهر اولیه، داستان فیلم حالت فمینیستی ندارد چراکه این ظاهرسازی در کنار یاسر در شخصیت خانم نوری که اتفاقا همکاری خوبی در زمین زدن افروز با یاسر شاه حسینی دارد نیز نمود پیدا می‌کند.

محسن زندی یکی از آقایانی است که تا دقایقی پس از پایان نمایش فیلم همچنان بر صندلی سینما تکیه زده است و فکر می کند، وی که حدود ۵۰ سال دارد حق را به افروز می دهد و به مهر می‌گوید: بازی‌های فیلم بسیار جذاب بود، من از قانون سر درنمی‌آورم اما حق را به زن داستان می‌دهم.

این مخاطب فیلم عرق سرد با تمام احساسِ حسرت‌بار خود سخنانش را این گونه ادامه می دهد که این بانوی قهرمان ملی برای رسیدن به این مرحله این همه زحمت کشیده است و حیف بود که به دلیل حسادتی بیجا زحمات وی به نتیجه نرسد.

 کارگردان به خوبی توانسته است جدای از درست یا غلط بودن موضوع اصلی داستان خود، مشکلات زن را به تصویر بکشد به نوعی که آقایان نیز با شخصیت زن نیز همدردی می‌کنند، زنی که همانند همسر خود که صاحب نام و نشان در شغل مجری گری است جدای از جنسیت و به عنوان یک انسان رسیدن به موفقیت در زندگی و بهره بردن از زحمات ۱۱ ساله اش را حق خود می داند.

خبر جدید  کاهش ۹ درصدی میزان تصادفات در استان اصفهان/۲۳ تصادف فوتی رخ داد

فیلم در عین جدی بودن لحظات طنزی را به همراه دارد و با شوخی با نام شخصیت های مهم ورزشی مانند رئیس فدراسیون فوتبال و الگوبرداری از گویش برخی مجریان تلویزیون لحظات جذابی را برای مخاطبان به همراه می‌آورد.

تقابل دو زن، تفاوت دو مرد

لحظه اوج داستان زمانی است که یاسر در استادیو نشسته است و مهمان برنامه وی یکی از بانوان قهرمان شمشیربازی است، یاسر با همان ظاهرسازی همیشگی از چگونگی موفقیت سه جانبه زن در زندگی خانوادگی، مادر بودن و همسرداری سوال می کند وی در جواب مجری از همراهی همسر خود سخن به میان آورد.

در این هنگام افروز در قالب یکی از مخاطبان برنامه تماس گرفته و به قانونی که به شکل یک جانبه مانع از خروج وی از کشور شده است اعتراض می‌کند، قانونی که به اندازه ای جدی و بدون روزنه است که حتی قاضی دادگاه نیز با هر روش تعامل انگیزی که سعی خود را به کار می بندد، نمی تواند مشکل ایجاد شده را رفع کند.

اکران «فیلشاه» به عنوان تنها انیمیشن راه یافته به بخش مسابقه سودای این مزیت را داشت که در جشنواره فجر یک سانس را نیز به کودکان و شادی آنها اختصاص داد و روزی خانوادگی را در جشنواره فجر رقم زد

در واقع کارگردان در این صحنه با رو در رو قرار دادن دو رفتار متفاوت با زنانی که در عرصه اجتماعی وارد شده‌اند بر این نکته تاکید می کند که فعالیت زن در اجتماع مانعی بر حفظ آرامش زندگی نیست.

به عقیده یکی از مخاطبان در بخشی از فیلم عرق سرد گرچه به شوخی موضوع قاچاقی رد شدن از مرز برای رسیدن افروز به مسابقات توسط دوستش نیز مطرح می شود اما گویی همین مطلب کوچک نیز تلنگری از سوی کارگردان است که سخت‌گیری‌های اشتباه قانونی خود می تواند منجر به قانون گریزی شود.

کامیون به کارگردانی حمید نعمت‌الله با بازی زیبای سعید آقاخانی در نقش راننده کامیون فیلمی است که برای دومین بار شب گذشته در سینما فلسطین اکران شد.

کامیون گرچه داستان سرگردانی یک خانواده در پایتخت را به تصویر می‌کشد اما گویی در پایتخت فرهنگی کشور نیز به مقصد نرسیده است زیرا با وجود اینکه در بسته شماره یک سودای سیمرغ فیلم نسبتا خوبی در مقایسه با فیلم کارگردانان مطرح محسوب می‌شود اما استقبال کمی از آن را در نصف‌جهان شاهد بودیم.

خبر جدید  سارقان خرید خودرو از سایت دیوار و شیپور در اصفهان دستگیر شدند

در ستایش نیکی کریمی

فیلم کامیون داستان زنی است که از کردستان عراق برای یافتن همسرش به همراه راننده کامیون کرد ایرانی به تهران می‌آید.

نکته عجیبی که از کارگردان این فیلم انتظار نمی‌رود اینکه در میانه داستان کامیون با خودروی نیکی کریمی بازیگر سینما، تصادف کرده و وی در اقدامی خداپسندانه با وجود اصرار وکیلش از وی می‌خواهد خانواده را بدون گرفتن خسارت رها کند، این موضوع بی ربط با داستان که گویی تنها برای جلوه گر شدن نام بازیگران فیلم در ذهن مخاطب است ضربه ای مهلک بر پیکره داستان است و همچون وصله ای ناجور به هیچ عنوان به داستان نچسبیده است به نوعی که اتفاقا تا پایان داستان ذهن مخاطب را درگیر بی ربط بودن خود می کند.

تلاش کارگردان برای ارتباط دادن موضوع در پایان قصه نیز بی فایده است به طوریکه با این بهانه که شوهر زن نقش سیاهی لشکر در یکی از فیلم‌های نیکی کریمی را داشته است از زن داستان خواسته می شود که سراغ وی را از این بازیگر سینما بگیرد و در ذهن مخاطبان این سوال را ایجاد می کند؛ زمانی که هیچ کدام از دوستان «بروژ» از جایگاه وی خبر ندارند چرا باید نیکی کریمی به دلیل رویارویی کوتاه مدت خود با وی اصلا او را به یاد داشته باشد چه برسد به اینکه آدرسی نیز از وی در دست داشته باشد!.

«فیلشاه» یا «شیرشاه»؛ مسئله این است

اکران «فیلشاه» به عنوان تنها انیمیشن راه یافته به بخش مسابقه سودای این مزیت را داشت که در سی و ششمین جشنواره فجر یک سانس را نیز به کودکان و شادی آنها اختصاص داد و روزی خانوادگی را در جشنواره فجر رقم زد.

ساختار فنی فیلشاه به عنوان یک انیمیشن سه بعدی بسیار جالب توجه است و گرچه شاید تقلیدی از داستان، نام و ساختار «شیرشاه» را به ذهن متبادر سازد اما نباید فراموش کنیم که ساخت این انیمیشن نه با امکانات و نه استادیوهای مجهز والت دیزنی بلکه با همت تعدادی اندک از جوانان ایرانی و کمترین امکانات ممکن تهیه شده است و این نوید را در خود نهفته دارد که به زودی انیمیشن ایرانی به جایگاه خاصی در دنیا دست پیدا خواهد کرد.

0/5 (0 نقد و بررسی)

داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب

بانک پاسارگاد