چهارشنبه, ۱۷ آذر , ۱۴۰۰
16:25:34 - چهارشنبه 7 فوریه 2018
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
جمهوریت در اندیشه امام(ره) اصالت دارد/ امام مشروعیت را در تحقق عدالت اجتماعی می‌دانست
جمهوریت در اندیشه امام(ره) اصالت دارد/ امام مشروعیت را در تحقق عدالت اجتماعی می‌دانست
گروه سیاست و اقتصاد: استاندار سابق اصفهان با تأکید بر اینکه امام قرائتی از اسلام را می‌پذیرفت که با جمهوریت سازگار باشد، گفت: در اندیشه امام، جمهوریت اصالت دارد و مبنا، خواست مردم است. اگر رأی مردم نباشد، جمهوریت وجود ندارد و اگر جمهوریت نباشد، اسلامیت تحقق نمی‌یابد. به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، […]

گروه سیاست و اقتصاد: استاندار سابق اصفهان با تأکید بر اینکه امام قرائتی از اسلام را می‌پذیرفت که با جمهوریت سازگار باشد، گفت: در اندیشه امام، جمهوریت اصالت دارد و مبنا، خواست مردم است. اگر رأی مردم نباشد، جمهوریت وجود ندارد و اگر جمهوریت نباشد، اسلامیت تحقق نمی‌یابد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، سید محمود حسینی، استاندار اسبق اصفهان در همایش منطقه‌ای اردوی دانشجویی طریق جاوید (آشنایی با سیره و اندیشه‌های امام خمینی) که امروز ۱۸ بهمن‌ماه در دانشگاه اصفهان برگزار شد، با بیان اینکه آرمان‌های یک ملت در فراز و نشیب تاریخ و به صورت پروسه‌ای شکل می‌گیرد، اظهار کرد: شکست ایران در جنگ با روسیه و انعقاد قراردادهای ترکمانچای و گلستان باعث شد تا ایرانیان به خود آمده، دریابند که از قافله تمدن بشری عقب افتاده‌اند و باید به سرعت خود را به این قافله رسانده و به پیشرفت دست یابند؛ بنابراین پیشرفت اولین آرمان ایرانیان بود و امروز نیز این ملت، پیشرفت و توسعه را وجهه همت خود قرار داده است.
وی افزود: دومین آرمان ایرانیان، استقلال‌طلبی بود که با فتوای میرزای شیرازی در قالب جنبش تنباکو شکل گرفت. در دوره‌های بعد، ظلم و بی‌عدالتی و استبداد فردی، نخبگان و مردم را به فکر ایجاد عدالتخانه انداخت که در نتیجه آن، جنبش مشروطه به وجود آمد که به دنبال آزادی، عدالت و برابری همگان در مقابل قانون بود. در گام بعد، نهضت ملی شدن صنعت نفت رخ داد و در نهایت، تکامل تمام این آرمان‌ها در انقلاب اسلامی بازتاب یافت، به علاوه آرمان دیگری که همان بازگشت به خویشتن بود.
حسینی تصریح کرد: در طول ۱۵۰ سال اخیر، آرمان‌های آزادی، برابری، برادری، استقلال، پیشرفت و بازگشت به خویشتن از درون مردم جوشید و به خواست عمومی تبدیل شد.
وی با اشاره به جریان‌های فکری که بعد از مشروطیت در جامعه ایران شکل گرفت، گفت: اولین مورد، جریان چپ و برابری‌خواه یا عدالت‌خواه بود که هر چند خواست عمومی بود، ولی پرچم آن را مارکسیست‌ها بلند کردند و در دوره‌ای نیز حزب توده سردمدار آن شد و طرفداران زیادی پیدا کرد. دومین جریان، نهضت ملی به پرچمداری دکتر مصدق بود که جبهه ملی را تشکیل داد و در نهضت ملی شدن صنعت نفت تجلی پیدا کرد.
این فعال سیاسی و فرهنگی ادامه داد: مورد سوم، جریان مذهبی بود که از مشروطیت آغاز شد و بسیار ریشه‌دار بوده و است. این جریان از دهه ۴۰ با قیام امام و از اواخر دهه ۴۰ و اوایل دهه ۵۰ با جریان روشنفکری دینی نضج گرفت و به دنبال استقلال و عدالت و سازگار با مبانی پیشرفت بود. چون جریان مذهبی قدرت بسیج توده‌های مردم را داشت و از طرف دیگر، میان رهبری امام و جریان روشنفکری دینی پیوند برقرار شد، توانست بزرگترین قدرت منطقه را سرنگون کرده و انقلاب را به پیروزی برساند.
وی با اشاره به ویژگی‌های منحصر به فرد امام که باعث شد بتواند رهبری مردم را به عهده بگیرد، گفت: امام دارای اندیشه سیاسی بود و به تشکیل حکومت اعتقاد داشت. حکومت مورد نظر ایشان نیز جمهوری اسلامی و نه حکومت اسلامی یا خلافت اسلامی بود. در واقع جریان مذهبی و توده‌های مردم الگوی مشخصی برای حکومت نداشتند و آهنگ جمهوری اسلامی را برای اولین بار، امام به صدا درآورد. الگوی جریان چپ، حکومت‌های مارکسیستی و الگویی که سران اخوان‌المسلمین نظیر سید قطب مطرح می‌کردند، خلافت اسلامی و بنیادگرایی بود که الگوی مناسبی محسوب نمی‌شد و امام (ره) نیز با آن موافق نبود. الگوهای غربی نیز وجود داشت که توده مردم آنها را نمی‌پذیرفتند.

خبر جدید  کفویت؛ رمز موفقیت و تداوم ازدواج است

اندیشه امام مبتنی بر سازگاری اسلامیت و جمهوریت است

حسینی اضافه کرد: بحث‌های زیادی  از زمان پیروزی انقلاب تا برگزاری همه‌پرسی  در رابطه با جمهوری اسلامی مطرح شد و رهبران فکری انقلاب همچون شهید بهشتی و شهید مطهری بسیار به آن پرداختند. نسل اول انقلاب، جمهوری اسلامی را با دیدگاه‌های امام (ره) شناخت و تعریف کرد و همین دیدگاه است که اصالت دارد، چون مردم به آن رأی دادند و بر اساس آن، جمهوری اسلامی شکل گرفت. در اندیشه امام، جمهوریت اصالت دارد و مبنا، خواست مردم است. اگر رأی مردم نباشد، جمهوریت وجود ندارد و اگر جمهوریت نباشد، اسلامیت تحقق نمی‌یابد.
وی با بیان اینکه همه این موارد در قالب قانون اساسی تدوین شده و شکل گرفته است، گفت: طبق اصل پنجم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که در سال ۱۳۵۸ توسط مجلس خبرگان قانون اساسی تصویب شد، «در زمان غیبت حضرت ولی عصر (عج)، در جمهوری اسلامی ایران ولایت امر و امامت امت بر عهده فقیه عادل و با تقوا، آگاه به زمان، شجاع، مدیر و مدبر است، که اکثریت مردم او را به رهبری شناخته و پذیرفته باشند و در صورتی که هیچ فقیهی دارای چنین اکثریتی نباشد، رهبر یا شورای رهبری مرکب از فقهای واجد شرایط بالا طبق اصل یکصد و هفتم عهده‏دار آن می‌گردد».
استاندار سابق اصفهان بیان کرد: امام خمینی در سخنرانی خود در بهشت زهرا، با تحمیل، مخالفت و از تمکین صحبت کرد و فرمود «سلطنت از اول امر باطلی بود، بلکه اصل رژیم سلطنتی از اول خلاف قانون بود و خلاف قواعد عقلی و حقوق بشر است… بر فرض که مردم آن زمان مختار بودند و حق رأی داشتند، اما رأی آنها برای خود آنها قابل عمل است… به چه حقی ملت پنجاه سال پیش از این سرنوشت ملت بعد را معین می‌کند، سرنوشت هر ملتی به دست خودش است». مرحوم بهشتی نیز در جایی می‌گوید «نمی‌توانید برای آیندگان تصمیم بگیرید. در جمهوری، اختیار مردم دست خود مردم و اعتراضات پذیرفته است و وقتی رفراندوم را قبول می‌کنید، در دوره بعد می‌توانند همه چیز را تغییر دهند».
وی خاطر نشان کرد: بعدا دیدگاهی در بعضی از علما و اعضای شورای نگهبان قانون اساسی شکل گرفت که با دیدگاه‌های ابتدای انقلاب همخوانی نداشت، ولی ما برای دیدگاه‌های صدر انقلاب قائل به اصالت هستیم. دیدگاه‌های اخیر معتقدند علت پذیرش جمهوری از طرف امام این بود که در دنیا به دیکتاتوری متهم نشود و در واقع جمهوریت از روی مصلحت پذیرفته شد. حتی اعلام کردند که حکومت ولی امر مشروعیت دارد و رجوع به آرای مردم اگر صلاح بداند، جایز است و تشخیص ضرورت رأی‌دهی با حاکم است و با مردم نیست، مردم تحت ولایت فقیه هستند و صلاحیت دخالت در امور ندارند.
حسینی تصریح کرد: امام(ره) دیدگاهی متفاوت داشت و دولت را نه مالک، بلکه امانتدار می‌دانست و قرائتی از اسلام را می‌پذیرفت که با جمهوریت سازگار باشد. ایشان بارها در سخنرانی‌های خود اعلام کردند که اسلام به ما اجازه دیکتاتوری نداده است و اینکه میزان رأی ملت است.
وی با اشاره به دیدگاه‌های ممتاز امام که باعث پیشرفت ایران شد، گفت: امام برخلاف جریان سنتی جامعه که به حضور زنان در عرصه‌های اجتماعی باور نداشت، هم از حضور آنان در اجتماع حمایت کرد و هم شرایطی را فراهم ساخت تا حضور زنان در مراکز قانونگذاری و مدیریتی هموار شود.
این فعال سیاسی و فرهنگی افزود: دیگر ویژگی ممتاز امام، شیوه مبارزه ایشان بود. از آنجا که قرن بیستم قرن انقلاب‌ها محسوب می‌شد، تصور همگانی این بود که تنها از طریق مبارزه مسلحانه امکان پیروزی یک انقلاب وجود دارد؛ اما امام اعلام کرد که دیدگاه‌های خود را در قالب اجتماعات، راهپیمایی، تظاهرات و به صورت مسالمت‌آمیز به کرسی می‌نشانیم و در این مسیر موفق بود. ایشان مبارزه مسلحانه را جایز ندانست و به طرفداران خود اجازه تهیه سلاح و ترور نداد.
وی ادامه داد: موضع عدالت اجتماعی که امام در قالب مباحث فقر و غنا مطرح می‌کرد، از وجوه ممتاز ایشان بود. امام مشروعیت جمهوری اسلامی را در عدالت اجتماعی می‌دانست که نمونه عملیاتی آن، تأسیس جهاد سازندگی بود. از دیگر ویژگی‌های ممتاز امام می‌توان به قانونگذاری و نهادسازی اشاره کرد. ایشان از همان ابتدا بر برگزاری رفراندوم و مراجعه به آرای مردم تأکید داشت و هنوز یک سال از پیروزی انقلاب نگذشته بود که در آبان ۵۸ رفراندوم قانون اساسی برگزار شد و در خرداد ۵۹، اولین دوره مجلس شورای اسلامی و ریاست‌جمهوری شکل گرفت و کشور بر اساس جمهوریت و اسلامیت استقرار یافت. اینها دستاوردهای کمی نیست و باید پاس داشته شود.

خبر جدید  آداب حاجت‌طلبی

0/5 (0 نقد و بررسی)

داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب

بانک پاسارگاد