گروه اجتماعی: رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: تعدد در منشأ و ضعف در منشأ واحد برای جریان سازی را دو کانون ایجاد آشفتگی در دینداری است و اگر میخواهیم در عصر ترنس مدرن آسیبی به دین ما وارد نشود، باید سبک دینداری خود را از ضمیمهای به زمینهای تغییر دهیم.
به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، به نقل از روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، حجتالاسلام والمسلمین محمد قطبی، رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، در نشستی با جمعی از دانشجویان و طلاب با بیان اینکه نظرات مختلف و موافقان و مخالفان درباره «آشفتگی» وجود دارد، اظهار کرد: طیفهای متعددی اصلاً قائل به آشفتگی نیستند، اما مهمترین اختلاف نظر در تعریف و ابعاد و سطوح آشفتگی است.
وی ادامه داد: همیشه و در همه جوامع یک آشفتگی حداقلی وجود دارد، در مکانهای مختلف جامعه سبکهای دینداری مختلفی وجود دارد، عرفانهای نوظهور و رسانههای نوین نقش مهمی را در این زمینه بازی می کنند و این آشفتگی را عرضی مینامند، گاهی هم آشفتگی طولی است، یعنی تغییراتی در طول زمان بر اساس تغییر در عادت واره ها و مسائل دیگر صورت می گیرد، وقتی به تاریخ ایران نگاه میکنیم، میبینیم که عمدتاً آشفتگیها طولی بوده است، هر چند لزوماً همه تغییرات به معنای آشفتگی نیستند و گاهی به معنای جابجایی ظاهر فرهنگ است و تعالی محسوب میشود.
رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، با اشاره به اینکه آشفتگی گاهی متشابک و تداخلی از عرضی و طولی است، افزود: تغییرات گاهی به معنای تمایز یا تخالف و گاهی هم به معنای آشفتگی است، تفاوت در سبک عزاداریها یا غذاخوردن از نوع تمایز است و تمایز در اکثر موارد مزیت است و میتواند مفید باشد.
حجتالاسلام قطبی با اشاره به اهمیت کانونهای آشفتگی، بیان کرد: تعدد در منشأ، یکی از کانونهاست، یعنی گاهی در یک جامعه چشمههای گوناگونی برای تولد سبک، هنجار و پارادایم وجود دارد و فرهنگ سازی میکند که فرقههای نوظهور و عرفانهای کاذب غالباً از این دست هستند، گاهی هم منشأ جریان و هنجارساز در جامعه یکسان است، اما منشأ، دچار تشتت و سستی شده و نمیتواند همه را با خود همراه کند، اینجاست که خلأ ایجاد میشود و دستگاه معرفتی نمیتواند همه ابعاد ارزشی زندگی جامعه را تأمین کند.
وی فردگرایی را ویژگی عصر حاضر در همه جای دنیا دانست و اظهار داشت: امروز دنیا به سمت دستکاری انسان پیش میرود و قصد مدیریت انسان به وسیله دستگاه را دارد و این امر از طریق علوم پیشرفتهای مانند «نوروساینس» امکان پذیر شده، دنیا وارد فضای فیجیتال شده که ترکیبی از فیزیک و دیجیتال است.
ورود انسان به عصر ترنس مدرن
رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با اشاره به ورود انسان به عصر ترنس مدرن، ابراز داشت: امروز انسان به یک پدیده ماورایی نیاز دارد تا به آن ایمان بیاورد و با آن زندگی کند، تعلقات وراانسانی ترنس مدرن هم میتواند جن گرایی، شیطان پرستی و هم میتواند اسلام باشد، امروز شیطان پرستی بسیار گسترده شده است.
حجتالاسلام قطبی افزود: جریان فرهنگی در دنیا به دلیل مچاندازی پارادایمهای مختلف با یکدیگر، به سمتی میرود که انسان در آینده دچار بیپارادایمی و قدرت گرانشی صفر خواهد شد و اگر ما میخواهیم دینداری آسیب نبیند و بر اساس عقلانیت صحیح و وحی متقن باشد و با مقولههایی مانند شیطان پرستی مخلوط نباشد، باید دینداری خود را از حالت ضمیمهای به زمینهای تغییر دهیم.
وی دینداری امروز در جامعه را ضمیمهای دانست و تصریح کرد: امروز ما در مکانهای مختلف و در شرایط مختلف زندگی خود را داریم و دین را به بقیه زندگی خود ضمیمه کردهایم، مسیحیان از ابتدا به همین نحو بودند و هفتهای یک بار برای دینداری به کلیسا میروند، فیلمهای ترکی در ماهواره هم از مدتها قبل، همین سبک را برای مسلمانان تبلیغ میکنند و اخیراً شبکه «من و تو» در این زمینه بسیار فعال شده است، یعنی در این فیلمها یک مسلمان بیحجاب در جامعه مشروب میخورد و بعد از خستگی روزانه، با چادر به نماز میایستد.
رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، با بیان اینکه باید همه زمینههای زندگی ما با تدین گره بخورد، اظهار کرد: این نوع سبک دینداری را زمینهای مینامیم، یعنی فراغت، غذا خوردن، اقتصاد، علمآموزی، کار و همه ابعاد زندگی ما بر اساس دینداری تعریف میشود و تحت الشعاع دین قرار دارد.
ضمیمهای کردن دینداری عامل آشفتگی در نگاه به دینداری
حجتالاسلام قطبی، ضمیمهای کردن دینداری را عامل آشفتگی در نگاه به دینداری دانست و بیان کرد: سنتهای عرفی و عادت وارههای اجتماعی به شدت میتوانند زمینه بودن دین در زندگی را برای ما ترجمه کنند، به عنوان مثال قدیمیهای ما عاقلانه مراسم خواستگاری را برخواسته از ارزشهای دینی قرار دادند، یعنی ما با مدلهای دین مدارانه میتوانیم به صورت هم زمان، هم اعمال مختلف خود و عادات و رسوم خود را انجام دهیم و هم دینداری کنیم و فضای حاکم بر زندگی ما دینی باشد، در مقابل این سبک هم میتوانیم دختر یا پسر مورد علاقه خود را در خیابان پیدا کنیم و بعد از طی این مراحل، والدین را برای حضور در محضر و خواندن صیغه عقد ازدواج متقاعد کنیم و تازه آنجا و در حین قرائت خطبه توسط روحانی، اندک توجهی به دین داشته باشیم.
وی، رمی جمره را یک عادت واره الهی و بر اساس دین دانست و افزود: اگر خداوند دستور به این عادت واره نداده بود، بسیاری از ما هرگز حاضر نبودیم تن به چنین کاری بدهیم و آن را یک کار بیهوده میدانستیم، باید زمینه شدن دین در جامعه را در همه ابعاد پیاده کنیم، در ساختمان سازی و شهرسازی باید بر اساس پیوست فرهنگی و تفکر اسلامی کار کنیم و خیال نکنیم نصب یک تابلوی «ان یکاد» در ورودی ساختمانی که کاملاً به سبک غربی طراحی شده می تواند هویت دینی به آن ساختمان بدهد.